آموزش وردپرس
خانه / فرهنگ و جامعه / تدفین و مراسم ترحیم

تدفین و مراسم ترحیم

با آرزوي سلامتي ، طول عمر و فرجام نيک براي همه بیدهندی های عزیز شرح مختصري در باره مراسم دفن و ترحيم براي اموات در بيدهند به عرض ميرسد :
با مشخص شدن روز دفن و ترحيم درگذشتگان( اعم از اينکه متوفي در بيدهند و يا در تهران حضور داشته باشد) همه ساکنين و حاضرين در روستا شرکت در مراسم مذکور را در اولويت کارهاي روزانه خود قرار ميدهند. در صورتي که متوفي در بيدهند حضور داشته باشد ، به محض اعلام خبر فوت (و انجام امور قانوني در صورت لزوم) افرادي براي حمل تابوت از محل غسالخانه (شورخون) به منزل متوفي اقدام و با پيچيدن ميت در پتو يا فرش و قراردان در تابوت ، او را به غسالخانه منتقل ميکنند. فرد يا افراد غسل دهنده معمولا از افراد منسوب و نزديک متوفي هستند و انجام کار غسل و کفن را به عهده ميگيرند.
photo_2016-08-16_07-30-29
همزمان ، افراد ديگري براي حفر قبر در قبرستان خانوادگي ( طايفه اي ) و يا در محوطه زيارت مشغول ميشوند. تا زمان شروع مراسم تشييع ، افراد حاضر در حال افزايش هستند. ميت کفن شده را در تابوت گذاشته و از غسالخانه خارج میکنند . قبل از اینکه تابوت را بر شانه قرار دهند سه بار با صدای یا حسین از زمین بلند کرده و بار سوم آنرا بر روي شانه قرار ميدهند .معمولا همه افراد(مردان) سعي بر همکاري بر حمل تابوت دارند.يک نفر در جلو کاروان تشييع کننده به گفتن لا اله الا الله و شعارهاي مذهبي مرتبط اقدام وسايرين در جواب ميگويند : لا اله الا الله
در طول مسیر نیز گاهی تابوت را بر زمین گذاشته و برای چند دقیقه به حاضرین فرصت قرائت فاتحه میدهند.به این ترتیب تابوت به نزدیکی قبر آورده میشود.
در صورتیکه متوفی در تهران حضور داشته باشد ، هماهنگیهای لازم برای حفر قبر انجام میشود و مردم در انتظار خودرو حامل جنازه و کاروان همراه (شامل دوستان و بستگان )میمانند.با رسیدن متوفی (که در بهشت زهرا  یا مکانی دیگر غسل و کفن شده است) جنازه را در تابوت گذاشته و با سه بار بلند کردن تابوت از زمین با ذکر یا حسین ، بار سوم بر شانه نهاده و با سر دادن شعارهایی که ذکر شد ،به طرف محل دفن حرکت میکنند.
قبل از قراردادن متوفی در قبر ، آخرین فرصت برای بازماندگان برای فاتحه بر جنازه فراهم میشود و سپس میت را طبق آیین شرعی در قبر میگذارند . میت را برشانه راست  و ره به قبله میخوابانند و پوششهای روی صورتش را باز میکنند و صورت بر زمین قرار میگیرد .  سپس  یک نفر تلقین میخواند و شخص دیگری شانه چپ میت را گرفته و در حالی که تلقین خوانده میشود آن را به ملایمت تکان میدهد.سنگهای درپوش قبر را گذاشته و حفره ایجاد شده را با خاک پر میکنند .(پس از حرکت مردم و خلوت شدن مزار یکی از نزدیکان میت  بر سر قبر مانده و ………میخواند)
تقریبا در همه موارد ، مراسم دفن در بعد از ظهر انجام میشود ولی میتواند در هر موقع دیگر روز و قبل از غروب آفتاب به انجام برسد.
پس از تدفین مردم با همخوانی اشعاری به سمت منزل متوفی (یا بازماندگان) حرکت میکنند و بازماندگان را با احترام به منزلشان میرسانند . در سالهای اخیر  مردم به صورت دسته جمعی به مسجد روستا رفته و در آنجا  فاتحه ای میخوانند و از طرف خانواده میت پذیرایی میشوند .  در صورتیکه زمان برای صرف ناهار مناسب باشد و بازماندگان توانسته باشند تدارک ببینند ، ناهار را در منزل متوفی  و یا مسجد صرف میکنند .
در همان روز دفن و دوساعت مانده به اذان مغرب ، مردم به مسجد رفته و تا غروب آفتاب  قرآن خوانده و فاتحه قرائت میکنند .با تاریکی هوا  یک چراغ فانوس را روشن و در کنار قبر قرار میدهند  .  روز بعد پس از نماز صبح  خانواده و نزدیکان میت با حضور بر سر قبر میت فاتحه میخوانند .

همچنین در روز دوم مردم از طلوع آفتاب به مسجد می آیند و حدود یک ساعت قرآن خوانده و فاتحه قرائت میکنند و از طرف خانواده متوفی پذیرایی میشوند . در غروب روز دوم نیز نیز این کار تکرار میشود . بازمانگان متوفی در محل ورود مسجد به مردم خیر مقدم میگویند و در داخل مسجد از مردم با چای و خرما و … پذیرایی میکنند. در سومین روز تدفین ، دو ساعت مانده به اذان ظهر مردم به مسجد آمده و تا اذان ظهر قرآن خوانده میشود. در روز سوم باید یک دوره کامل قرآن خوانده شود و به عبارت دیگر قرآن باید در این روز ختم شود .سپس سوره الرحمن تلاوت شده و دعای ختم قرآن نیز خوانده میشود . معمولا یک نفر سخنران یا مداح نیز دقایقی را به وعظ و یا نوحه خوانی میگذراند.

نماز ظهر و عصر خوانده شده و حاضرین با نهار پذیرایی میشوند .
از روزگاران قدیم تا سالهای اخیر ، بازماندگان متوفی و مردم طی چهار هفته متوالی بر مزار مرحوم گرد می آیند و پس از قرائت فاتحه به مسجد امامزاده رفته و قرآن تلاوت میکنند . اما به جهت دوری مسیر و مشکلات تردد به خصوص در فصل زمستان ، باعث شده که ۴هفته به دو هفته کاهش یابد . برگزاری مراسم چهلم و سالگرد نیز بستگی به نظر بازماندگان دارد . برخی هزینه مراسم را صرف امور خیریه یا برای اطعام مردم در ایام محرم در حسینیه و یا امور مشابه صرف میکنند.

بسیاری از همشهریان در چهلمین روز و سالگرد وفات نیز مراسم یادبود برقرار میکنند . در این مراسم نیز یک دوره کامل قرآن ختم میشود و حاضرین به صزف شام یا نهار مشغول میشوند. برخی نیز هزینه برگزاری این مراسم را به امور خیریه در روستا اختصاص میدهند.
شایان ذکر است که نه مردم و نه بازماندگان متوفی اصراری بر برگزاری مراسم به شیوه ای کاملا خاص و یکنواخت ندارند و متناسب با شرایط ، انعطاف قابل توجهی در برگزاری آن وجود دارد.
بازماندگان بسیاری از اموات نیز طی چند روز بعد ،مراسم یادبودی را در تهران برای حضور افرادی که نتوانسته اند در مراسم برگزار شده در بیدهند شرکت داشته باشند برگزار میکنند.
در اولین عید فطر پس از وفات نیز ،نذورات بر سر مزار و نیز در محل حرم امامزاده سلیمان (ع) توزیع میشود.
نکته مهم و ارزشمندی را که باید ذکر کرد این است عموم مردم در کلیه مراسم ترفین و ترحیم و ختم شرکت میکنند و با صمیمیت ومهربانی بازماندگان متوفی را تسلیت میدهند.
شایان ذکر است که دختران خانواده نیز در قبرستان خانواده پدری دفن میشوند .

در اینجا از همه بیدهندیهای عزیز تقاضایی دارم و این است که سعی کنند مراسم را هر چه مختصر تر و کم هزینه تر برگزار نمایند و به جای آن مبالغی را برای آبادانی روستا به هر طریق که خود صلاح میدانند هزینه نمایند .

………………………………………………………………..

احسان به پدر و مادر منحصر به زمان حیات آنها نیست.فرزند نسبت به والدین مرحوم نیز تکلیف و مسئولیت دارد . ادای دین ، طلب مغفرت ، یاد کردن به نیکی وگرامی داشتن  ایشان از وظایف اولاد است.

با آرزوی غفران الهی برای همه خفتگان در آرامگاه روستای بیدهند موارد ذیل برای مطالعه و اعلام نظر به عرض میرسد :

–تقدیر و تشکر از کلیه افرادو شورای روستا که با همیاری ،  محوطه آرامگاه را دیوار کشی و خاشاک و سنگریزه ها را جمع آوری کرده اند.

–با آرزوی طول عمر و عزت روزافزون برای همه ، عزیزان بیدهندی  به دلیل علاقه به روستا ،  شرایط برگزاری مراسم و میزان  بالای حضوربازماندگان  و تکریم اموات  ، تمایل زیادی به دفن شدن در بیدهند دارند ،خوشبختانه اکنون هیچ یک از اموات بیدهندی در آرامگاههای دیگر به خاک سپرده نمیشوند.

–آرامگاه روستای بیدهند از قرنها قبل و حتی فبل از تشرف ساکنین به دین اسلام درحال استفاده بوده و موقعیت مکانی مناسبی برای تدفین اموات است. همجواری قبرستان با مزار امامزاده سلیمان بر حسن آن افزوده است.

–قبرستان روستا از قدیم الایام تقسیم بندی شده وهر قطعه ای مربوط به طایفه خاصی است.

–آرامگاه جدید (محل ساختمان دبستان قبلی  بیدهند) تا چند سال دیگر اشغال خواهد شد و پس از آن  تقریبا همه اموات در همان محوطه های طایفه ای به خاک سپرده خواهند شد.

–از همه بیدهندیهای عزیز ،  ادامه استفاده از آرامگاه بیدهند برای دفن اموات خود درخواست میگردد.

–به نظر میرسد آرایش جدیدی از فضا سازی و  چیدمان قبرها در آرامگاه نیاز باشد.

error: Content is protected !!