آموزش وردپرس
خانه / گوناگون / گردوی بیدهند-سنگ بیدهند

گردوی بیدهند-سنگ بیدهند

اوز وهند ، سنگ وهند
زندگی و کار در هر منطقه یا زمان نیازمند لوازم ، ابزار و تجهیزات خاص برای استفاده در انجام کار مورد نظر و گذراندن زندگی در زمان خود است . فاصله زیاد بیدهند تا شهرهای مجاور و بازار تامین مایحتاج از یک طرف و نبود وسیله نقلیه مناسب جهت حمل کالا از طرف دیگر ، ساکنین روستا را به مجبور به ساخت و تامین اکثر لوازم زندگی و کار در همان منطقه کرده بود. به مرور زمان سازندگان تجهیزات به متخصصان و صنعتگرانی قابل اعتماد تبدیل شدند که عموم مردم برای خرید یا سفارش ساخت کالای موردنیاز خود به آنها مراجعه میکردند. شغل همه مردم روستا ، کشاورزی و دامداری به صورت توام بود و کمتر کسی یافت میشد که تنها به یکی از این امور مشغول باشد. . بسیاری از کارها مانند نخ ریسی با مو یا پشم به صورت دستی ( با ابزاری به نام پلی) یا با چرخ چوبی ویژه ، قالی بافی ، بافت کلاه – جوراب-شال و البسه دیگر ، تبدیل محصولات کشاورزی و دامی به گونه های دیگر و….. به عنوان فعالیتهای جانبی و به صورت عمومی در خانواده ها جریان داشت .
برخی مشاغل بودند که خدمات خود را به صورت پیوسته در اختیار عموم قرار میدادند و میزان بهره گیری از خدمات آنان بستگی به خدمات گیرندگان داشت . این افراد که به عنوان حمامی ، دلاک ، دشتبان کار میکردند اجرت ثابتی دریافت میکردند که معمولا از انواع غلات تامین میشد .( مثلا هر خانواده ۲ من گندم و ۲ من جو به ازای استفاده از حمام به مدت یکسال به حمامی تحویل میداد )
اما برخی کارها نیازمند تخصص و تجربه بود و انجام آن در توان همه نبود . صنعتگران محلی کارها را به صورت ابتکاری یا کپی سازی انجام داده و یا با شاگردی کردن نزد استادی زبردست یاد میگرفتند و پس از آن خدمات و محصولات خود را به دیگر ساکنین عرضه میکردند. صنایع و مشاغلی که بسیاری از آنها حتی تا ۵۰ سال پیش نیز ادامه حیات داده بودند عبارت بودند از :
۱-بافت پارچه هایی به نام کرباس و یومه در کارگاههای پارچه بافی
۲-بافت گلیم ،جاجیم،انواع گونی ، توبره ، خورجین و….
۳-آهنگری برای ساخت لوازم خانگی مانند انبر، سه پایه، تبر ،کلنگ ، سیخ و…. و همچنین خدمات تعمیر و نوسازی لوازم آهنی
۴-تبدیل تنه درختان به الوار با ضخامتهای مختلف وبرای کاربردهای متفاوت
۵-نجاری برای ساخت در و پنجره ، نورگیرها ، نرده، نردبان ، دارقالی ، قفلهای چوبی در منزل و باغ ( کلون ) و…
۶-بنایی برای ساخت بنا در انواع و کاربردهای مختلف
۷-گیوه دوزی شامل تخت کشی ، رویه بافی و دوخت نهایی
۷-خیاطی زنانه و مردانه
۸-سبد بافی برای بافتن انواع سبد ، ظروف انتقال میوه ، کندوی زنبور عسل و….
۹-سفالگری برای ساخت تنور ، چیل ، ظروف نگهداری مواد غذایی و ….(البته در زمانهای قدیمتر ساخت لوله های سفالی برای انتقال آب ، کوزه گری وسفالگری ظریف انجام میشده و آثار کارخانه آن در مکانی از روستا کشف شده است )
۱۰-کندن چاه (مقنی گری ) ، چله دوانی (چله کشی قالی) ، نانوایی (عرضه نان به عموم) در منزل و ………….
با ذکر این مقدمه به موضوع اصلی میپردازیم :
سالهاست که مشاغل اصلی روستا را از دست داده ایم . تقریبا همه نیاز مردم روستا و مهمانان از شهرهای مجاور و یا دورتر می آید. دهها نفر بنا ، کارگر ، راننده ، دستفروش ، دلال و ….برای انجام امور جاری از مناطق دیگری به روستا می آیند . کالاهایی مانند مواد خوراکی ، اشیاء و لوازم زندگی و ساختمانی و…. را از شهرهای دیگر می آوریم. در ادارات و سازمانهای شهرنطنز که برنامه ریزی و نظارت بر اجرای خدمات روستایی را انجام میدهند نفوذ کمی داریم و…..
نسل امروزی بیدهند که در حال حاضر در شهرها ساکن هستند تعلق خاطر عمیقی به آن داشته ، تردد زیادی به روستا دارند و هزینه زیادی را برای ایاب و ذهاب و اقامت ، ساخت یا نوسازی منزل مسکونی ، احیای زمینهای کشاورزی و…. متحمل میگردند و بسیاری از آنان حاضر به مشارکت در طرحهای مناسب و اقتصادی در روستا هستند . با وجود بالا بودن منافع کارهای اقتصادی در روستا ، متاسفانه نظام انگیزشی برای جلب بیدهندیهای آماده به همکاری وجود ندارد .
شایسته است بیدهندیهای محترم و به ویژه اعضای محترم شورا با اندیشیدن تدبیری مناسب نسبت به رفع این نقیصه اقدام نمایند و با استفاده از همکاری صنعتگران ، متخصصین و سایر افراد ارائه دهنده خدمات فنی که به عنوان بیدهندی محسوب میگردند ، به این اشخاص و به روستا خدمتی مضاعف کرده باشیم .
نکته بسیار مهم دیگر این است که در قبل از حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش همانند مردم سایر نقاط کشور ، ازدواجها در درون خانواده و روستا شکل میگرفت. کمتر شخصی بیدهندی را میتوان یافت که بیش از ۴۰ سال سن داشته و همسری غیر بیدهندی داشته باشد . درک مشترک مرد و زن از وضعیت کار و زندگی در بیدهند به آنها اجازه مشارکت فعالتر در امور روستا را میداد . اما طی چند دهه اخیر تعداد ازدواجهایی که یک طرف آن غیر بیدهندی است افزایش چشمگیر یافته و همین موضوع باعث دور شدن نسل جدید از روستا گشته است . حضور فعال افراد در روستا و شرکت در مراسم عمومی و گسترش و تعمیق ارتباط خانواده ها میتواند در کاهش تعداد ازدواجها با افراد غیر بیدهندی نقش موثری داشته باشد .
ذکر این ضرب المثل قدیمی به جاست که گفته اند :
اوز وهند – سنگ وهند

مرداد

error: Content is protected !!